Atpakaļ

Jaunumi

28/08 Art House kino ir gatavs jauniem izaicinājumiem!

Art House kino jēdziens  - filmas, kurām piemīt mākslinieciska kvalitāte - izveidojies kā pretstats komerckino virzienam.

Eiropas kino labākā daļa, Amerikas neatkarīgais kino, autorkino jeb filmas, kas pretojas main stream ekrāna produkcijai ir prioritāte ko, veidojot savu programmu, ir definējis arī kino „Splendid Palace”. Tāpēc iespēja piedalīties jaunā iniciatīvā, ko šogad aizsāka Lokarno (Šveice) kino festivāls, bija pagodinoša un rosinoša.

Projekts, kurš cer uz turpinājumu STEP IN (Solis) pirmo reizi apvienoja  dažādu Eiropas valstu pārstāvjus, kuri strādā ar art house kino. Filmu izplatītāji, izrādītāji, nacionālo kino institūtu un kino fondu pārstāvji no Centrālās un Austrumeiropas veidoja kopēju platformu, lai diskutētu par tuvāko un tālāko nākotni, kas tuvojas kopā ar jaunām tehnoloģijām, jaunām iespējām un draudiem. Apzināties un nosaukt vārdā realitāti jau nozīmē: Step In:

Baltijas valstis joprojām mēģina kļūt par pilntiesīgu spēlētāju kino tirgū. Kino pasaulē ietekmju zonas ir sadalītas par labu Lielajām valstīm, neņemot vērā izmaiņas politiskajā kartē. Labāko art house kino labprātāk pārdod Krievijai, pavecam piemetot klāt Baltijas reģionu, nevis strādā tieši ar mazu valstu kino izplatītājiem. Tā ir arī mūsu kaimiņu igauņu un lietuviešu sāpe. Filmas nonīkst Krievijas plašumos un līdz mūsu ekrāniem nonāk grūti. Garajos ceļos sadārdzinās un noveco savus kino skatītājus nesatikušas. Savukārt mūsu nacionālās filmas īsti neiedzīvojas uz kaimiņvalstu ekrāniem, taču ir pozitīvi piemēri un mēs esam apņēmības pilni. Pirms pāris gadiem dibinātais Rīgas filmu fonds ar savām kopprodukcijām, filmu izplatītāja Acme film (Lietuva/Latvija) pieaugošā ietekme kino industrijā, ļauj būt optimistiem. Īsta art house kino lokomotīve ir mūs kinofestivāli Baltijā, kas veido publikas gaumi un pastāvīgu interesi par Eiropas kino. Latvijā Baltijas pērle ar izcilu programmu sāksies jau 14. septembrī.  

Vairākās Eiropas valstīs pēdējos gados( vēl  kā pirmskrīzes kino pacēluma rezultāts) uz ekrāniem iznācis ievērojams skaits nacionālo filmu. Čehijā 38,67% kino biļešu ieņēmumu sastāda tieši vietējo filmu apmeklējums. Joprojām ļoti mīlētas ir čehu komēdijas un bērnu filmas. Īpašs gadījums ir Rumānijas izkropļotais kino tirgus. Kaut arī Eiropas lielie festivāli ar patīkamu satraukumu sagaida katru jaunu rumāņu filmu un tās gandrīz nekad nepaliek bez pelnītām balvām, vietējie kino skatītāji par saviem kino šedevriem faktiski neinteresējas un to apmeklē niecīgā skaitā. Skatītāji ir pilnīgā Holivudas izklaides kino varā un mainīt viņu skatīšanās paradumus ir milzīgs nacionālā un Eiropas kino izplatītāju uzdevums. Ungārijā uz ekrāniem 2011. gadā iznākušas 15 pilnmetrāžas spēles filmas, toties šogad uzsāktas ražot tikai dažas filmas. Galvenais drauds Art house kustībai Ungārijā ir straujais kino digitalizācijas process lielajos kinoteātros, kas nozīmē klasiskās 35 mm kino filmas izspiešanu no kino izrādīšanas tīkliem valstī un mazo kinoteātru slēgšanu jo īpaši ārpus lielpilsētām. Savukārt tādās valstīs kā  Francijā un arī  nelielajā Slovēnijā, kur eksistē spēcīgi art house filmu izplatīšanās tīkli un tradīcijas, digitalizācija notiek mērķtiecīgi kā valsts kultūrpolitikas daļa un tiks pabeigta jau līdz 2012. gada nogalei! Jauno tehnoloģiju laikmets svin pirmās uzvaras Eiropā un izraisa lielas bažas  apdraudot mazo, privāto kinoteātru eksistenci.

Splendid Palace ir vienīgais art house kinoteātris Latvijā, kur ar pašvaldības finansiālu atbalstu Lielajā zālē ir uzstādīta digitālā kino izrādīšanas aparatūra.

Kinoteātra „Splendid Palace” kuratore
Daira Āboliņa
 



Share


– Drukāt dokumentu